Bez kategorii

25 lat wolności

W SAMO POŁUDNIE 4 CZERWCA…

 

Solidarność przez wielkie „s” to ogromny ruch społeczny, który bez przemocy dokonał epokowych zmian w polskiej rzeczywistości. Solidarność przez małe „s” to postawa wzajemnego wspierania się, postawa otwartości, zwłaszcza na tych, którym w życiu wiedzie się gorzej. I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie chciało w swoich działaniach zatroszczyć się i o jedno, i o drugie rozumienie owego pięknego słowa.

 

 

W roku 2013/2014 postanowiło się włączyć w program Centrum Edukacji Obywatelskiej „Solidarna Szkoła”. Wiele przedsięwzięć w szkole wpisywało się w kształtowanie właściwych postaw i w przypominanie ojczystych dziejów. Akcje charytatywne, Noc Solidarności i Współpracy, Maraton Pisania Listów i inne…

 

 

„W samo południe 4 czerwca…” – to działania realizowane na podsumowanie programu „Solidarna Szkoła”. Młodzież przygotowała różnorodne akcje społeczne dla całej szkoły, przypominające 25 rocznicę wyborów kontraktowych, które przeprowadzono jako efekt porozumień Okrągłego Stołu. Chyba nie było osoby, która nie dowiedziałaby się o tamtych wydarzeniach. Można było sięgnąć do ulotek, plakatów, a nawet spotkać na korytarzu Lecha Wałęsę wraz z żoną, Danutą – bardzo chętnie pozowali do zdjęcia. Całości dopełniał ciekawy piknik, na którym wszystkie oferowane łakocie miały biało – czerwone barwy.

 

 

„Lekcja wolności” to działania towarzyszące radosnemu świętowaniu, do których zachęcało Ministerstwo Edukacji Narodowej. Składały się na nie grupowe projekty polegające na przeprowadzeniu wywiadów ze świadkami wydarzeń 1989 r. Rodziny uczniów, ich sąsiedzi chętnie dzielili się przemyśleniami na temat polskiej transformacji oraz jej blasków i cieni. Wypowiedzi stały się również inspiracją dla debaty dotyczącej przemian demokratycznych w naszym kraju.

 

 

Uczniowie przygotowali fotoreportaże o temacie „Łuków – zmiana na lepsze”, dla których punktem wyjścia była stara pocztówka miasta. Odnajdowali miejsca, w których według nich w ostatnim ćwierćwieczu dokonał się postęp i robili twórcze zdjęcia…

 

 

W projekt zaangażowane były dwie klasy z rozszerzonym programem nauczania wiedzy o społeczeństwie: I a i I e pod opieką Anny Kozioł i Michała Mojskiego.

 

 

Wierzymy, że wspominanie Solidarności i nauka solidarności stały się ważną lekcją obywatelskiego zaangażowania.