Bez kategorii

O "Solidarności" i solidarności...

„JEDEN DRUGIEGO CIĘŻARY NOŚCIE”

 

W 1980 r. powstał w Polsce fascynujący ruch społeczny, jakim była „Solidarność”. Pisana przez małe „s” – solidarność pozostaje jedną z najcenniejszych wartości. Co pozostało z entuzjazmu pamiętnego Sierpnia? Czy potrafimy przezwyciężyć egoizm i się wzajemnie wspierać? Na te i inne pytania odpowiadała młodzież z klas humanistycznych podczas specjalnych warsztatów.

 

Nosiły one tytuł: „»Solidarność« i solidarność – dawniej i dziś”. Uczniowie na początku uczestniczyli w grze dydaktycznej, podczas której w milczeniu musieli wykonać wspólnie zadanie. Oglądali również etiudę filmową Małgorzaty Szumowskiej, „Ojciec” z  cyklu „Solidarność, Solidarność…”, dyskutując żywo o jej przesłaniu. Zastanawiali się, gdzie dzisiaj potrzebna jest umiejętność współpracy. Rozważali, czy wystarczy ona do nazwania się solidarnym i co oznacza ta postawa dzisiaj, choćby w życiu polskiego nastolatka. Odwoływali się do zinterpretowanych przez ks. Józefa Tischnera słów św. Pawła: „Jeden drugiego ciężary noście.”

 

Scenariusz warsztatów został zainspirowany wyjątkowym szkoleniem. Grupa wyróżniających się nauczycieli przedmiotów humanistycznych została zaproszona do Gdańska na Akademię Letnią Solidarności. Uczestniczyli tam w ciekawych zajęciach z zakresu historii, literatury, filmoznawstwa, filozofii. Ich zadaniem było przekazać uzyskaną wiedzę i umiejętności innym. Projekt realizowała gdańska Fundacja Centrum Solidarności.

 

W nietypowej lekcji wzięły dotychczas udział:

  • klasa III a (o rozszerzeniu historia – wiedza o społeczeństwie) – 17 listopada 2014 r.,
  • klasa II a (o rozszerzeniu historia – wiedza o społeczeństwie) – 26 listopada 2014 r.,
  • klasa II e (o rozszerzeniu geografia – wiedza o społeczeństwie – język obcy) – 26 listopada 2014 r.,
  • klasa I b (o rozszerzeniu język polski – historia – język angielski) – 29 maja 2015 r.,
  • klasa I a (o rozszerzeniu historia – wiedza o społeczeństwie) – 22 czerwca 2015 r.

 

Zajęcia prowadził Michał Mojski.

 

Kolejne projekty humanistyczne czekają na ciekawe, młode osobowości uczniowskie.

 

 

 

Zdjęcie: Leo Grübler, www.flickr.com – licencja Creative Commons.