Bez kategorii

Pamięć o legionistach Piłsudskiego...

„BO ZA NASZĄ POLSKĘ IDĄ W BÓJ…”

 

Kiedy poprosić o wymienienie bohatera narodowego, większość Polaków bez wahania wskazuje Józefa Piłsudskiego. A nie sposób wyobrazić sobie tego ojca niepodległości w 1918 r. bez Legionów Polskich, które współtworzył. Zawsze dla niego istotny okazywał się „siwy strzelca strój”. W akcję przypomnienia szlaku bojowego i znaczenia oddziałów polskich z okresu I wojny światowej włączyło się I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.

 

 

Projekt przewidywał wiele różnorodnych przedsięwzięć. Włączyły się w niego przede wszystkim klasy humanistyczne: I a, II a, II b, ale również klasa biologiczno – chemiczna: I d i w bardzo dużym zakresie klasa matematyczno – fizyczna: I g.

 

 

Oto poszczególne działania.

 

 

W dn. 28 maja 2014 r. odbył się konkurs historyczny „Bo za naszą Polskę idą w bój…” dotyczący czasów I wojny światowej i czynu zbrojnego Legionów Polskich. Uczestnicy zmierzyli się z rozmaitymi zadaniami, wykorzystującymi źródła z epoki. Musieli chociażby wyjaśnić, skąd wzięła się nazwa „szczypiorniak”… Jury rozstrzygnęło rywalizację, ogłosiło wyniki i wręczyło nagrody w postaci książek i biletów do kina:

  • I miejsce – Mateusz Świerczewski (I a);
  • II miejsce – Mateusz Witamborski (I a);
  • III miejsce – Przemysław Rola (II a);
  • Wyróżnienia: Iga Zdanikowska (II b), Aleksandra Milczuk (II a), Bartosz Kania
    (I a), Michał Borkowski (I d).

Nagrodę pocieszenia wylosowała Klaudia Zarzycka (II a).

 

 

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy za udział w konkursie uczniom klas humanistycznych: I a, II a, II b i w wyjątkowy sposób – uczniom klasy biologiczno-chemicznej: I d.  W szczególności dziękujemy następującym osobom: Emilia Bielska (I a), Michał Borkowski (I d), Anita Burdach (II b), Sylwia Gajowa (I a), Dorota Goławska (II b), Bartosz Kania (I a), Aleksandra Milczuk (II a), Michał Osial (I a), Przemysław Rola (II a), Łukasz Szyszko (I a), Mateusz Świerczewski (I a), Mateusz Witamborski (I a), Klaudia Zarzycka (II a), Iga Zdanikowska (II b), Marcelina Zdunek (I a), Katarzyna Ziółkowska (I d).

 

 

Tego samego dnia, a więc w dn. 28 maja 2014 r. uczniowie klasy I g w ramach realizacji projektów, które przewiduje nowa podstawa programowa, przygotowali różnorodne akcje społeczne, upamiętniające Legiony Polskie. Można było wziąć udział w tematycznym quizie, obejrzeć prezentację w auli, otrzymać ulotkę. Na Facebooku pojawił się fanpage TUTAJ. Dziewczęta z I g nakręciły również specjalny program telewizyjny. Tak wyglądał „Kościuszkowski” Dzień Legionów.

 

 

W dn. 2 czerwca 2014 r. miała miejsce kolejna odsłona projektu o Legionach. Uczniowie klasy I g przygotowali albumy o bohaterach Legionów Polskich, np. Józefie Hallerze. W czasie lekcji „Legiony Polskie a współczesne postawy patriotyczne” wzięli udział w specjalnie dla nich przygotowanym turnieju.

 

 

W dn. 6 czerwca 2014 r. we współpracy z Hufcem ZHP Łuków im. Bohaterów Ziemi Łukowskiej szkoła zorganizowała grę miejską poświęconą postaci Eugeniusza Kwiatkowskiego, wybitnego polskiego ekonomisty i polityka współtwórcy Centralnego Okręgu Przemysłowego i rozbudowy portu w Gdyni. Służył on w Legionach, a w czasie I wojny światowej przebywał w Łukowie, wydając czasopismo, działając również w POW. Harcerze szukali w okolicach szkoły ukrytych haseł i wykonywali zadania związane z dziejami Polski w latach 1914 – 1918. Poznawali też życiorys Eugeniusza Kwiatkowskiego. Sami wcielali się w postać legionisty, wraz z poprawnie wykonanymi zadaniami rozbudowali pozytywne cechy swojego bohatera.

 

 

W dn. 9 czerwca 2014 r. rozstrzygnięty został konkurs na esej na temat „Eugeniusz Kwiatkowski – legionista, polityk, ekonomista, honorowy obywatel Łukowa. Czy uważasz, że ta postać zasługuje na miano bohatera narodowego?”, ogłoszony w marcu 2014 r.. Zwyciężył w nim Szymon Grzechnik (I g).

 

 

 

W dn. 9 czerwca również odbyła się gra dydaktyczna „Legionowe domino”, wymyślona na potrzeby projektu. Towarzyszyła jej dyskusja o współczesnym wymiarze patriotyzmu.

 

 

Projekt koordynowali nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie: Anna Kozioł i Michał Mojski.