Regulamin
REGULAMIN INTERNATU
jako załącznik do
STATUTU SZKOŁY
Podstawy prawne wydania regulaminu
-Ustawa z dnia 07.09.1991 r. O Systemie Oświaty, (Dz. U. Nr 95, poz. 425) wraz ze wszystkimi późniejszymi zmianami
-Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół.
-Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz.U.1991 Nr 120 poz. 526)
-Oświadczenie Rządowe z dn. 30 września 1991r. w sprawie ratyfikacji przez Rzeczpospolitą Polską Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dn. 20 listopada 1998r. (Dz.U.1991 Nr 120 poz. 527)
-Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97 poz. 674 z późniejszymi zmianami)
-Art. 4 i 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami)
-Ustawa z dniach 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późniejszymi zmianami)
-Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490, z 2012 r. poz. 982 z późniejszymi zmianami)
– Uchwała Nr 142 RADY MINISTRÓW z dnia 21 lipca 2014 w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014–2020
-Statut Szkoły
I. Organizacja internatu
- Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą prowadzonąI Liceum Ogólnokształcące w Łukowie, zorganizowaną dla młodzieży uczącej się poza miejscem zamieszkania.
- Internat jest placówką koedukacyjną przeznaczoną przede wszystkim dla uczniów I LO, a w przypadku wolnych miejsc i dla uczniów z innych szkół prowadzonych przez Powiat Łukowski.
- Gospodarką miejscami w internacie prowadzą dyrektor szkoł w porozumieniu z kierownikiem internatu.
- Internat prowadzi działalność w okresie trwania zajęć.
- Liczba miejsc w internacie wg norm 102.
- Organizację stałych zajęć wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez kierownika internatu a opiniowany przez Radę Pedagogiczną Internatu.
- Szczegółowy rozkład dziennych zajęć ustala Rada Pedagogiczna Internatu.
- Szczegółową organizację opieki i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny internatu opracowany przez kierownika przy akceptacji dyrektora do 15 maja, a zatwierdzony przez organ lub osobę prowadzącą internat.
- W arkuszu organizacyjnym internatu zamieszcza się:
– Liczbę wychowanków
– Liczbę godzin wychowawczych – 49 godzin na grupę
– Liczbę pracowników pedagogicznych łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych
– Liczbę pracowników administracyjno-obsługowych.
10. Wychowankowie internatu podzieleni są na grupy wychowawcze do 35 osób w grupie.
11. Celem zapewnienia wychowankom opieki i bezpieczeństwa w porze nocnej godz.2200-600 przydzielono 40 godzin nocnych. W trakcie dyżuru nocnego wychowawca pozostaje w stałej gotowości do pomocy młodzieży, jest zobowiązany do interwencji w razie zakłócenia ciszy nocnej.
12. Przekształcenie lub likwidacja internatu następuje na wniosek dyrektora w porozumieniu z Kuratorium Oświaty.
13. Zasady przyjęć do internatu.
- O przyjęcie do internatu może się ubiegać uczeń:
– Ma utrudniony codzienny dojazd do szkoły
– Posiadający stan zdrowia kwalifikujący go do zamieszkania w internacie
b. Pierwszeństwo w przyjęciu do internatu przysługuje:
– Wychowankom domu dziecka, rodzin zastępczych
– Dzieciom samotnych matek i ojców
– Uczniom przyjętym do I LO im. T. Kościuszki w Łukowie
– Uczniom, którzy mieszkali w ubiegłym roku
– Dzieciom nauczycieli
c. Podanie składa opiekun ucznia wraz z podpisem ucznia w internacie w wyznaczonym terminie.
II. Cele i zadania internatu
- Internat zapewnia wychowankom optymalne warunki w czasie odbywania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, a w szczególności:
- Indywidualne miejsce do spania wyposażone w pościel, meble do wypoczynku, nauki i przechowywania odzieży, bielizny, obuwia, pomocy szkolnych i przyborów osobistych.
- Właściwego oświetlenia
- Ciepłą wodę do codziennego mycia i kąpieli oraz warunki do utrzymania intymnej higieny osobistej
- Internat zapewnia wychowankom całodzienne wyżywieniez obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia oraz umożliwia korzystanie z wyżywienia uczniom z poza internatu.
- W przypadku zgłoszonej wcześniej uzasadnionej nieobecności wychowanka w internacie, kasa internatu zwraca należność za niewykorzystane posiłki (minimum 3 dni żywieniowe), licząc od dnia następnego po zgłoszeniu.
- Odpłatność za wyżywienie i za zakwaterowanie ustala się do 30 sierpnia w danym roku szkolnym przy udziale kierownika internatu, intendentki i dyrektora szkoły. Odpłatność zatwierdza dyrektor szkoły.
- Internat planuje i realizuje swe zadania współdziałając ze szkołą, rodzicami wychowanków, organizacjami uczniowskimi oraz placówkami w środowisku.
- Do zadań internatu w szczególności należy:Zasady bezpiecznego pobytu na terenie internatu.
- Zapewnienie właściwych warunków do nauki,zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień
- Wyrabianie nawyków sanitarno-higienicznych wychowanków (obowiązkowe dyżury w pomieszczeniach sanitarnych )
- Stworzenie możliwości uczestnictwa w kulturze
- Upowszechnienie kultury fizycznej oraz dbałości o stan zdrowia
- Wyrabianie zaradności życiowej wychowanków,samodzielności i samorządności
- Wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo-gospodarczych.
- Internat zapewnia wychowankom miejsce i urządzenia do dokonywania drobnych przepierek, suszenia i prasowania.
Zabrania się:
– korzystania w pokoju wychowanka z urządzeń elektrycznych (grzałka, żelazko, toster, czajnik elektryczny)
– dokonywania napraw instalacji elektrycznych
– używania otwartego ognia
– wychylania się przez okno i siedzenia na parapecie
– zamykania drzwi na klucz w czasie przebywania wychowanków w pokojach
– w przypadku, gdy wychowanek ulegnie wypadkowi zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić wychowawcę
Instrukcja czynności wychowanków internatu w razie zagrożenia pożarowego:
- Zachować spokój i nie wywoływać paniki.
- Po usłyszeniu sygnału alarmowego – dźwięk przerywany przez 30 sekund- 2 sekundy dźwięku,
1 sekunda przerwy)- należy przystąpić do opuszczenia budynku internatu. - Wyjść z pokoi i kierować się do wyjścia ewakuacyjnego w grupach wychowawczych danej kondygnacji.
- Po opuszczeniu budynku internatu należy kierować się na plac szkolny i ustawić w grupach wychowawczych danej kondygnacji.
- Przewodniczący grupy dokonuje sprawdzenia stanu osobowego grupy.
- W czasie akcji należy podporządkować się poleceniom wychowawców i kierownictwa akcji ratunkowej.
I. Organa internatu
- Podstawowymi organami internatu są:
- Kierownik internatu
- Rada Pedagogiczna Internatu
- Młodzieżowa Rada Internatu
- Kierownik internatu odpowiada przede wszystkim za:Rada Pedagogiczna Internatu jest organem powołanym do opracowania planów pracy i programów działania oraz do opiniowania całokształtu spraw opiekuńczo-wychowawczych i organizacyjno-gospodarczych.
- Zapewnienie odpowiedniego poziomu opiekii stworzenie optymalnych warunków socjalno-bytowych wychowankom
- Realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej Internatu oraz zarządzeniami organów nadzorujących internat.
- Tworzenie warunków do rozwijania samorządowej pracy wychowanków
- Zapewnienie pomocy wychowankom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Internatu jest kierownik internatu. Członkami jej są pracownicy pedagogiczni.
- Do zadań Rady Pedagogicznej Internatu należą:Samorząd internatu tworzą wszyscy wychowankowie mieszkająw internacie. Podstawowym ogniwem samorządu w internacie jest grupa wychowawcza.
- Inicjowanie i organizowanie różnych form działalności opiekuńczo-wychowawczej
- Opracowanie programu i planu działalności opiekuńczo-wychowawczej
- Dokonywanie analizy i oceny działalności opiekuńczo-wychowawczej i gospodarczej internatu, ustalanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia poziomu jej działalności
- Podejmowanie decyzji w sprawie nagradzania i udzielania kar wychowankom.
- Zorganizowanie samokształcenia wychowawców i uczestniczenia w różnych formach doskonalenia
- Pracą samorządu internatu kieruje wybrany przez wychowanków w drodze wyborów zarząd samorządu internatu wybierany na okres jednego roku. (Zał. 1)
- Do zadań zarządu MRI w szczególności należą: Zarząd samorządu internatu może tworzyć stałe i doraźnei zespoły problemowe, zajmujące się określonymi dziedzinami życia w internacie.
- Współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz gospodarczej internatu.
- Koordynowanie samorządowej działalności wychowankói wszelkich prac podejmowanych przez grupy.
- Poręczanie wychowanków, rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia wychowanków.
- Dokonywanie wspólnie z wychowawcami analizy i oceny całokształtu działalności opiekuńczo-wychowawczej młodzieżw internacie.
- Reprezentowanie ogółu wychowanków, ich potrzeb na terenie internatu, szkoły i środowiska.
10. Zarząd samorządu internatu konsultuje i uzgadnia program swojej działalności z kierownikiem internatu, a pod koniec kadencji przedstawia sprawozdanie ze swojej działalności ogółowi wychowanków oraz kierownikowi internatu.
II. Zakres obowiązków pracowników
1. Obowiązki wychowawcy internatu (zał. 2)
2. Obowiązki wychowawcy pełniącego dyżur w godzinach nocnych (zał.3)
III. Wychowankowie internatu
Prawa i obowiązki wychowanka oraz szczegółowe zasady działalności określa wewnętrzny regulamin internatu (zał. 4). Zobowiązuje on wychowanków do rzetelnej nauki, okazywania szacunku dorosłym i kolegom, tworzenia przyjaznej atmosfery. Zachęca on do stawiania sobie wyższych wymagań i realizowania własnej osobowości poprzez działania w różnych dziedzinach życia.
Ocenianie wychowanków przez wychowawców internatu:
- Zapoznanie wychowanka z systemem oceniania w internacie.
- Propagowanie wymagań wychowawców w stosunku do wychowanka w formie publikowania na gazetkach kryteriów oceny.
- Rejestrowanie w arkuszu spostrzeżeń wychowawcy informacji dotyczących zachowania wychowanka.
- Systematyczne rozmowy wychowawcze w tym interwencyjno- ostrzegawcze.
- Współpraca z rodzicami i nauczycielami dotycząca spraw wychowanków internatu.
Procedury obowiązujące w internacie
1. Procedura postępowania w przypadku zachorowania wychowanka w internacie (zał. 5).
2. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia ucznia o znajdowanie się w stanie odurzenia (zał.6).
IV. Gospodarka finansowo-materiałowa
- Internat prowadzi działalność finansową i administracyjną według zasad określonych odrębnymi przepisami
- Organizacja żywienia wychowanków według norm żywieniowych zalecanych przez SANEPID.
- Ustalanie harmonogramu wydatków z konta specjalnego (wpłaty rodziców, fundusze za zakwaterowanie) RPI i po akceptacji dyrektora szkoły.
- Analiza kosztów wyżywienia.
- Odpłatność za wyżywienie i zakwaterowanie zgodnie z ustaleniami komisji w składzie: dyrektor szkoły, kierownik internatu, intendentka.
V. Obowiązująca dokumentacja
· Księga Wychowanków
· Księga Meldunkowa
· Książka protokołów posiedzeń RPI
· Roczny plan pracy internatu
· Miesięczne plany pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą
· Harmonogram pracy RPI
· Roczny plan hospitacji wraz z tematyką
· Dzienniki zajęć wychowawczych
· Tygodniowy harmonogram pracy wychowawców internatu
· Kwestionariusze wychowanka internatu
· Zeszyt wyjść i wyjazdów wychowanków
· Regulamin wychowanka internatu
· Wewnętrzny regulamin internatu
· Regulamin samorządu internatu
· Kronika internatu
Nowelizację Regulaminu jako Załącznika do Statutu Szkoły zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Internatu w dniu 13 września 2016 r.