Bez kategorii

Wioska Pokoju w "Kościuszce"

WIELOKULTUROWA POLSKA

 

 

 

Na korytarzu I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie stanęła Wioska Pokoju. Dużą makietę takiej osady przygotowali uczniowie klasy II a o rozszerzeniu historia – wiedza o społeczeństwie, którzy przez kilka miesięcy uczestniczyli w projekcie we współpracy ze Stowarzyszeniem „Dla Ziemi” z Bratnika spod Lublina.

 

 

W ramach projektu zrealizowano wiele przedsięwzięć:

 

  • warsztaty z edukacji globalnej i wielokulturowej (marzec – kwiecień 2015 r.) – uczące tolerancji otwartości na inne poglądy i wartości, pokazujące wieloetniczny charakter polskiej historii, prowadzone przez Alicję Kawkę i Magdalenę Kawę;
  • warsztaty dziennikarskie (14 i 15 marca 2015 r.) – prowadziła je reporterka Radia Lublin, Czesława Borowik, przekazując młodzieży wiele cennych wskazówek dotyczących tworzenia materiałów publicystycznych (Więcej: TUTAJ);
  • „Żywa Biblioteka” (26 marca 2015 r.) – spotkanie z uchodźczyniami z Tybetu, Inguszetii i Rosji, w trakcie którego młodzież mogła porozmawiać z kobietami, które znalazły azyl w Polsce;
  • WebQuest (kwiecień – maj 2015 r.) – zbieranie materiałów w sieci na temat różnych kultur, których przedstawiciele mieszkają w Polsce;
  • Warsztaty budowania makiety (kwiecień – czerwiec 2015 r.) – prowadzone przez Natalię Jarosz i Kosmę Kozdraja, ich efektem stała się imponująca Wioska Pokoju.

 

 

W dn. 11 czerwca 2015 r. odbyło się spotkanie podsumowujące projekt. Podczas niego uchodźczynie rozmawiały z uczniami na temat przesłania, które płynie ze stworzonej przez nich makiety.

 

 

Przedsięwzięcia realizowało Stowarzyszenie „Dla Ziemi” w ramach projektów: „Chcemy mieszkać w Polsce współfinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (EFI) i budżetu państwa oraz projektu „Głosem kobiet”, współfinansowanego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, wspieranego z Funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Koordynatorem działań w szkole był Michał Mojski. Oprócz wiedzy teoretycznej młodzież otrzymała wiele umiejętności praktycznych i motywację do działania na rzecz innych, co dla klasy o rozszerzeniu społeczno – humanistycznym okazało się szczególnie cenne.

 

         

 

 

Zdjęcia: Marta Gruszczyńska.